- E-TİCARET
NEDİR?
E-ticareti açıklamaya başlamadan önce kabaca bir ticaret
tanımı yapmayı yararlı görüyorum. Günümüz ekonomisinde para karşılığı mal veya
hizmet satma olayını ticaret olarak tanımlıyabiliriz.
E-ticaret[1],
“Doğrudan fiziksel bağlantı kurmaya ya da fiziksel değiş-tokuş işlemine gerek
kalmadan, tarafların elektronik olarak iletişim kurdukları her türlü ticari iş
etkinliği” olarak tanımlanabilir. E-ticareti sadece internet üzerinden
yapılmaya başlanan ticari aktivite olarak görmek yanlış olacaktır; telefon,
faks gibi klasik metodlarla ve internet TV gibi intenetten daha yeni metodlarla
yapılan ticaret de e-ticaret kapsamındadır.
1.1- E-TİCARET
TANIMLARI
Elektronik ticaret konusunda, dünya genelinde
yaşanan gelişmelere paralel olarak bir çok ülke ve uluslararası kuruluş
elektronik ticaret ve onunla bağlantılı konuları gündemine almıştır. WTO (Dünya
Ticaret Örgütü), UNCTAD (BM Ticaret ve Kalkınma Konferansı), OECD (İktisadi
İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatı), Avrupa Birliği, Birleşmiş Milletlere bağlı
CEFACT ( Birleşmiş Milletler Yönetim, Ticaret ve Ulaştırma İşlemlerini
Kolaylaştırma Merkezi), UNCITRAL ( Birleşmiş Milletler Uluslararası Ticaret
Kanunu Komisyonu) gibi kuruluşlar ile ITU (Uluslararası Haberleşme Birliği) ve
Dünya Bankası 'nın son bir kaç yıldır ticarette etkinliğin sağlanması amacıyla,
elektronik ticarete ilişkin konularda yoğun olarak çalışmaya başladıkları
gözlenmektedir.
Uluslararası organizasyonların ve bu alanda faaliyet
gösteren bazı uluslararası kuruluşların elektronik ticaret tanımları aşağıda
verilmiştir;
Elektronik ticaret2;
WTO
- Mal ve hizmetlerin üretim, reklam, satış ve dağıtımlarının telekomünikasyon
ağları üzerinden yapılmasıdır.
OECD
- Sayısallaştırılmış yazılı metin, ses ve görüntünün işlenmesi ve iletilmesine
dayanan kişileri ve kurumları igilendiren tüm ticari işlemlerdir.
UN
- CEFACT - İş, yönetim ve tüketim faaliyetlerinin yürütülmesi için yapılanmış
ve yapılanmamış iş bilgilerinin, üreticiler, tüketiciler ve kamu kurumları ile
diğer organizasyonlar arasında elektronik araçlar (Elektronik posta ve
mesajlar, elektronik bülten panoları, WWW teknolojisi, akıllı kartlar,
elektronik fon transferi, elektronik veri değişimi vb.) üzerinden
paylaşılmasıdır.
E-Ticaret3 konusunda en yaygın genel
kabul görmüş tanım OECD tarafından 1997’de yapılan tanımdır. Bu çerçevede
E-Ticaret aşağıdaki eylemleri kapsayan bir süreç olarak tanımlanmaktadır;
Ticaret öncesi
firmaların elektronik ortamda bilgilenmesi ve araştırma yürütmesi,
Firmaların elektronik
ortamda buluşması,
Ödeme sürecinin
yerine getirilmesi,
Taahhüdün yerine
getirilmesi, mal veya hizmetin müşteriye teslimi,
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder