E-TİCARET’İN REKLAMCILIĞA VE
PAZARLAMAYA ETKİLERİ
İşletmeler
açısından sanal pazarlamanın birkaç ayrı yönden avantajı bulunmaktadır.
Etkileşimli
Elektronik Pazarlama: İşletmeler, etkileşimli olarak ses, görüntü unsurlarını
da kullanarak hazırlayacakları sanal mağazalarda müşteri ile karşılıklı etkileşim
içerisinde satışlarını yapabilmektedir.
Etkin
ve Hızlı Müşteri Talepleri Yönetimi: Sanal ortamda yapılan alışveriş hangi
müşterinin hangi mala talep duyduğu yönünde bir veri tabanı oluşturulmasına
imkan sağlamaktadır. Bu kapsamda işletmeler müşteri taleplerini veya satış
reyonlarını yönlendirme şansını elde edebilmektedir.
E-Ödeme
İmkanı: Elektronik ortamda ücretin ödenmesi ve alışverişin elektronik ortamda
tamamlanması, işletmeler açısından lojistik altyapıda tasarruf yapılması
açısından avantaj olarak değerlendirilmektedir.
Etkileşimli
Tedarik Zincir Yönetimi: İşletmelerin nereye, ne kadar, hangi tarihte ürün veya
hizmet sağlamaları gerektiğinin kararı ve bunun yönetiminin elektronik ortamda
alıcı ve satıcılar arasında etkileşimin sağlanması bir avantaj oluşturmaktadır.
Etkileşimli
Stok Yönetimi: İşletmelerin tedarik yönetimlerinin bir başka yönü de stok
yönetimidir. Dolayısıyla etkileşimli olarak hangi üründen ne kadar ve hangi
süreyle stok bulunduracağının yönetimi de elektronik ortamda gerçekleştirilebilmektedir.
Bankacılık
ve Sigortacılık Hizmetlerinde Etkinlik ve Hız: Bu tür hizmetlerde sonuca hızlı
erişilmesi, alışverişin hızlı bir şekilde tamamlanması taraflara zamandan
tasarruf sağladığı gibi hizmetin etkinliğini de artırmaktadır.
Sanal
Anket ve Kamuoyu: Elektronik ortamda alışveriş yapan kesim ile hızlı ve etkin
bir şekilde anket yapılıp hizmetin yönlendirilmesi ve istenilen kapsamda
kamuoyu oluşturulması da mümkündür.
Birebir
Pazarlama: Elektronik pazarlamada doğrudan tüketiciye hitap ederek birebir
pazarlama yapma imkanı bulunmaktadır.
Ancak
E-Ticaretin yaklaşık üç yıllık geçmişinde büyük bir gelişme ile yaygınlaştığı
bilinmekle beraber, birtakım zorlukları içerdiği de gözlenmektedir. Bunlar;
·
İşletmelerin, değişen pazar koşullarına
uyum sağlayamaması,
·
Ayıplı ürün teslimi sonucu şirketlerin
ürünü yenilemede lojistik güçlükle karşılaşması,
·
İşletmelerin hızlı gelişen teknolojik
altyapıya uyum sağlayamaması,
·
İşletmelerin ürün geliştirmede yetersiz
kalmaları,
·
İşletmelerde, ürün dağıtım amaçlı
oluşturulan kanalların lojistik olarak yetersiz kalmaları
şeklinde
özetlenebilir.
E-TİCARET’İN TÜKETİCİYE VE ALIŞVERİŞE
ETKİLERİ
Sanal
dünyada alışveriş yapmak gerek birey gerekse firma olarak müşteriye önemli
avantajlar sağlamaktadır;
Hesaplı:
Sanal dünyadaki alışveriş, klasik mağazada yaptığınız alışverişten daha
ucuzdur. Sanal iş dünyasındaki mağaza kirası, personel gideri, elektrik, vb.
masrafların ihmal edilecek düzeyde olması satış fiyatlarına da yansımaktadır.
Şehirlerarası
veya ülkelerarası dolaşarak mağazalar arasındaki fiyat karşılaştırması, bire
beş oranında şehiriçi telefon ücreti ödeyerek yalnızca İnternet ile
yapılabilmektedir.
Kolay
ve Rahat: Sanal dünyadaki alışverişi ile evden çıkmadan, trafik ve park sorunu
yaşamadan, zaman ve benzin harcamadan muazzam çeşitlilikteki ürün ve hizmetler
incelenebilmektedir. Birçok sanal mağaza, ana caddelerdeki benzerlerine kıyasla
daha fazla stok bulundurabilmektedir.
Ayrıca
sanal dünyada yapılacak kısa bir gezinti ile, satın alınacak ürün/hizmet ile
ilgili uzmanların raporlarına ulaşılabilmekte, diğer tüketicilerin fikirleri
öğrenilebilmektedir.
Hızlı:
Satın almak istenilen ürün seçildikten sonra yalnızca beklemek gerekmektedr.
Birçok mağaza e-posta servisi ile siparişin hangi aşamada olduğu hakkında (ne
zaman kargoya verildi, ne kadar sürede teslimat yapılacak, vb.) müşterisini de
bilgilendirmektedir.
Güvenli:
Birkaç basit önlemi aldığınızda, sanal dünyadaki alışverişde kredi kartı
kullanmanın restoran veya dükkanda kullanmadan daha az riskli olduğu
görülmektedir.
Birçok
online satış yapan sanal mağaza, müşterilerin ödeme bilgilerini güvenli olarak
ulaştırabilmesi için çeşitli güvenlik önlemleri (SLL, SET) almaktadır.
Bilgileri göndermeden sözkonusu güvenlik önlemlerinin (alışveriş yapılan
mağazanın gerçekten o mağaza olduğunun garanti edilmesi, satıcıya gönderilecek
bilgilerin, özellikle kredi kartı, şifrelenerek ulaştırıldığı, vb.) alınıp
alınmadığının kontrol edilmesi tüketicinin lehine olacaktır. Web tarayıcı
programının altındaki durum çubuğundaki “Anahtar”ın kapalı olması, mağazanın
güvenlik önlemi aldığını göstermektedir. Güvenlik önleminin türü ve derecesine
anahtarın üzerine tıkayarak ve mağazanın web sitesinden öğrenilmesi
gerekmektedir.
Ayrıca
son dönemde bankalar, İnternet üzerinde rahat ve güvenli kullanabilmesi için
“Sanal Kart” uygulamasını başlatmıştır. Yalnızca İnternette kullanılabilen ve
normal zamanda “sıfır TL/$” limiti olan “Sanal Kart”ın limitini, alışveriş
sırasında kart sahibi artırmakta/belirlemekte ve alışverişin sonunda ise kalan
miktar olması durumunda tekrar “sıfır”layabilmektedir.
Eğlenceli: Web dünyasındaki en keyifli
alışverişlerden birisi de online müzayedelerdir. Dünyanın herhangi bir yerinden
insanlar herhangi birşeyi online müzayedeye katılarak satın alabilmektedir.
Küresel:
Sanal dünyada müşteriler, en geniş çeşitlilikte mağaza bulma imkanına sahiptir.
Bu mağazaların bir kısmı büyük şehirlerde bulunabilecek olmasına karşın bir
kısmına ise yalnızca İnternet dünyasında erişilebilmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder